The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
1.01.2021 r. wchodzi w życie nowe Prawo zamówień publicznych, które dla wielu osób działających w branży jest bardzo wyczekiwaną zmianą. Czy nowa ustawa spełni jednak oczekiwania uczestników procesu budowlanego? O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy prezesa Urzędu Zamówień Publicznych Huberta Nowaka.
Most im. J. Piłsudskiego łączy dwa brzegi Wisły w centrum Torunia. 27 grudnia 2019 r. został ogłoszony przetarg na rozbudowę i poszerzenie obiektu. W połowie kwietnia tego roku rozpoczęła się modernizacja obiektu polegająca m.in. na poszerzeniu go.
Pandemia koronawirusa zmieniła znacząco sposób pracy w wielu branżach – zazwyczaj ograniczając ich działalność. Rządzący oraz naukowcy zachęcają do pracy zdalnej w miarę możliwości. Wydaje się, że każdy, kto pracuje przy komputerze, może bez większych problemów przenieść swoje miejsce pracy z biura do domu. Czy tak jest faktycznie? Jakie zmiany w sposobie pracy w przypadku projektowania zaszły? Z...
Od lipca 2018 r. do listopada 2019 r. firma OPTEM wraz z Zakładem Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej realizowały projekt badawczy pt.: „Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego”, którego celem było opracowanie nowego prefabrykatu łukowego optem-ARCH. W rezultacie otrzymano znacząco ulepszony wyrób budowlany charakteryzujący się mniejszym...
Pandemia COVID-19 odmieniła codzienne życie ludzi na całym świecie. W naturalny sposób również praca projektantów musiała ulec zmianie – zarówno w zakresie narzędzi i sposobu pracy, jak i prowadzenia kontraktów. Panująca sytuacja utrudnia projektowanie i prowadzi do opóźnień w realizacji zamówień publicznych.
Pod koniec sierpnia br. Wojewoda Dolnośląski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drogi ekspresowej S3, zadanie III, odcinek pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Wykonawca przejął plac budowy i rozpoczął realizacje prac zgodnie z obowiązującym harmonogramem. Na tym odcinku powstanie najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce.
Projektowanie mostów to proces bardzo złożony - z jednej strony ważne są umiejętności techniczne i analityczne, a z drugiej oczekuje się, że obiekt będzie także przyciągał wzrok. Jak projektant mostów ma osiągnąć oba cele? Co może mu w tym pomóc? Czym się inspirować? A także, co mostownictwo może zaczerpnąć z motoryzacji i lotnictwa?
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa Nr 461252 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki" - moduł: Popularyzacja nauki i promocja sportu (2020).
Most Tumski stanowi jeden ze znaków rozpoznawczych Wrocławia, który przyciąga tłumy turystów. W zeszłym roku podjęto decyzję, że stan techniczny 130-letniego obiektu wymaga naprawy. Prace remontowe już się skończyły i turyści oraz mieszkańcy mogą znowu korzystać z tej wizytówki Wrocławia.
W obecnej technologii betonu trudno znaleźć miejsce dla takiego, w którego składzie brakowałoby domieszek chemicznych. Ich duża różnorodność pod względem działania oraz łatwa dostępność przy stosunkowo niskich cenach powodują, że praktycznie wszystkie betony konstrukcyjne modyfikuje się domieszkami – w zasadzie z wyjątkiem chudych betonów podkładowych. Tym bardziej więc nie można się bez nich obyć...
W artykule został omówiony projekt remontu mostu im. J. Piłsudskiego w Toruniu. Zastosowano m.in. innowacyjną konstrukcję oraz materiały kompozytowe, co pozwoliło na skrócenie czasu i kosztów remontu.
Most jest jedną z dwóch przepraw prowadzących ruch samochodowy przez rzekę Prudnik w mieście. XIX-wieczny obiekt był w złym stanie technicznym i zdecydowano o jego remoncie. Celem inwestycji było przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa komfortu użytkowników przy zachowaniu historycznego charakteru mostu.
Łożyska i urządzenia dylatacyjne to ważne z punktu widzenia konstrukcyjnego oraz bezpieczeństwa ruchu elementy infrastruktury mostowej. Nierzadko ich obecność w dokumentacji projektowej sprowadza się do schematycznego zaznaczenia na rysunkach i krótkiego opisu. Tym samym projektanci – słusznie – przekazują w ręce generalnych wykonawców i producentów obowiązek odpowiedniego doboru tych wyrobów budowlanych.
W artykule przedstawiono II część rozważań na temat realizacji mostu drogowego przez San w miejscowości Sielnica. Przęsło nurtowe obiektu ma rozpiętość 85 m i jest jednym z dłuższych tego typu przęseł w Polsce. Przy budowie mostu zastosowano po raz pierwszy na świecie innowacyjną zasypkę za przyczółkami w formie pakietów ze zużytych opon samochodowych. Część I została opublikowana w magazynie ,,Mosty"...
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.